نگاه استاد (8)

نگاه استاد به افکار ضد اسلامی

این چیزی که هنوز هم در میان ما مسلمانها معمول است، می گوییم فلان کس آدم بدقدمی است، فلان عروس از روزی که در فلان خانه آمده قدم بدی داشته، مال این خانواده رفته یا افراد خانواده مریض شده اند یا پدربزرگ خانواده مرده، پس او قدم بدی داشته است اینها، مسلماً افکار ضد اسلامی است.

منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، ج27، ص650

وصيت به ابوذر غفاري

امروز به يك جمله از حكمتهايی كه رسول اكرم صلی الله عليه و آله به عنوان وصيت به ابوذر غفاری فرموده سخن خود را زينت‏ می‏دهيم، فرمود :


" ای ابوذر ! از آن بپرهيز كه خيالات و آرزوها سبب شود كه كار امروز به فردا بيفكنی ، زيرا تو متعلق به امروز و مال امروز هستی نه مال روزهای‏ نيامده ، در آنجا كه كار مفيد و لازم و خداپسندی می‏خواهی انجام دهی تأخير و دفع الوقت را روا مدار ، ای ابوذر ! به عمرت بيشتر بخل بورز تا به‏ مالت ".

منبع: كتاب حكمت ها و اندرزها

روح اسلامي در مسلمين مرده است

اقبال متوجه اين نكته شده كه اسلام هم در ميان مسلمين وجود دارد و هم وجود ندارد، اسلام وجود دارد به صورت اينكه ما مي بينيم شعائر اسلام در ميان مسلمين هست، بانگ اذان در ميان مردم شنيده مي‌شود، موقع نماز كه مي‌شود رو به مساجد مي‌آورند، مرده‌هاشان را به رسم اسلام دفن مي‌كنند، براي نوزادهايشان به رسم اسلام تشريفاتي قائل مي‌شوند، اسمهايشان غالباً اسم‌هاي اسلامي است، محمد است، حسن است، حسين است، عبدالرحيم و عبدالرحمن است ولي آنچه كه روح اسلام است در اين مردم وجود ندارد روح اسلام در جامعه اسلامي مرده است اين است كه معتقد مي‌شود به تجديد حيات اسلامي و اينكه حيات اسلامي را بايد تجديد كرد و امكان تجديدش هست چون اسلام نمرده است، مسلمين مرده‌اند، اسلام نمرده است، چرا؟ چون كتاب آسمانيش هست ...

منبع: كتاب احياي تفكر اسلامي

نگاه استاد (7)

نگاه استاد به عظمت انقلاب اسلامی ایران

در میان این کودتاها و شبه انقلاب ها، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب به تمام معنی واقعی است که در واقع اگر قرار باشد نظیری برای آن پیدا کنیم شاید بتوانیم انقلاب صدر اسلام را مثال بزنیم . ماهیت انقلابی این انقلاب، از بسیاری از انقلاب های اصیل در تاریخ اصیل تر است . در این انقلاب توده مردم یک سرزمین، اکثریت افراد یک ملت، از زن و مرد و پیر و جوان با دست خالی اما با روحیه ای انقلابی علیه یک رژیم قدرتمند قیام کردند و به پیروزی رسیدند .

منبع : کتاب پیرامون انقلاب اسلامی

ابعاد شخصیت استاد

شخصيت استادشهید مطهری، واجد پنچ بعد بود که در کم‌تر کسي جمع مي‌شوند:

1. طلبگي و حوزوي بودن:

ايشان تا آخر عمر شريف خود طلبه ماندند و هيچ‌گاه احساس فارغ‌التحصيلي نکردند، بلکه همواره احساس نياز به استاد و تعلم داشتند و تا آخر عمر، اين روحيه را در خود نگه‌ داشتند و طالب علم ماندند. شاهد آن اين است که در اواخر عمر خود، با اين که خود، استاد مسلم فلسفه بودند و به نقد مارکسيسم مي‌پرداختند، خدمت استادشان، حضرت علامه طباطبايي ـ قدس سره ـ عرضه مي‌دارند که هنوز برخي از مباحث قوه و فعل برايشان حل نشده است، براي همين، علامه از قم به تهران مي‌روند و در منزل استاد با ايشان بحث مي‌کنند که نتيجه اين مباحثات، بعدها با نام «حرکت و زمان» به چاپ مي‌رسد.

2. ارتباط با دانشگاه و نسل جوان و به طور کل با انسان معاصر و دنياي جديد:
ايشان به خاطر ارتباط با محيط دانشگاه با پرسش‌ها و شبهات جديد آشنا مي‌شدند و حتي گاه، آنها را به علامه طباطبايي نيز منتقل مي‌کردند. به اذعان خود ايشان، در کتاب «عدل الهي»، ايشان به دنبال پاسخگويي به سوالات مطرح در جامعه بودند و همواره دغدغه فکريشان، حل معضلات و پاسخ به نيازهاي فکري جامعه بود.

3. پيوند دو بعد بالا با يکديگر:
استاد شهيد وقتي از طريق ارتباط با دانشگاه، از دغدغه‌ها و سؤالات آگاه مي‌شدند، با استفاده از علوم حوزوي، خود به آنها پاسخ مي‌دادند، برخلاف عده‌اي که هرچند واجد هر دو بعد هستند، ولي ارتباطي بين آن دو برقرار نمي‌کنند، با دانشگاه ارتباط دارند و پرسش‌هاي مطرح در آن را مي‌دانند، ولي کاري براي آن نمي‌کنند. با اين که مي‌دانند، ولي عملکردشان با آن‌که نميداند، يکي است.

4. زندگي و درگيري با شبهات و پرسش‌ها:
او با شبهات مطرح در جامعه زندگي و خودش را با آنها درگير مي‌کرد؛ هم براي جواب به آنها، هم براي نحوه انتقال و طرح جواب‌ها؛ يعني علاوه بر يافتن پاسخ‌هاي مناسب، به دنبال طرح مسائل به بهترين بيان بود.

5. قدرت انتقال فوق‌العاده:
بعد سابق باعث شده بود که استاد داراي ادبياتي قوي در انتقال مطالب باشد. او مسائل را با حفظ وزانت علمي آن‌قدر روان و روشن مطرح مي‌کرد که مطلب را به راحتي به مخاطب انتقال مي‌داد.

 

سخنرانی استاد پیرامون شهادت‏ حضرت فاطمه زهرا (س)

                       

دانلود فایل صوتی

سخنرانی استاد پیرامون شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)

نامه استاد به دخترش در آستانه ازدواج

نور چشمم عزيزم دخترگراميم!
سلامت و سعادت تو را از خداوند متعال همواره مسألت داشته و دارم و خوشوقتم كه خداوند دعاهاي نيمه شب مرا در مورد تو مستجاب فرمود و ترا سعادتمند و خوشبخت فرمود شوهر و زندگي نصيبت فرمود كه فوق العاده مورد رضايت من است.

فرزند عزيزم! مي گويند:

 
مرد خردمند هنرپيشه را***عمر دو بايست در اين روزگار
تا به يكي تجربه آموختن*** با دگري تجربه بردن به كار

ولي بعضي افراد آنچنان زيرك و باهوشند كه گويي دوباره به دنيا آمدند و اين بار دوم است و بعضي افراد چنانند كه با چند بار به دنيا آمدن هم تجربه نمي آموزند! من اميدوارم تو و ساير فرزندانم از گروه اول باشید. دختر عزيزم خداوند متعال مي فرمايند: اگر نعمتي به شما دادم و شما قدر دانستيد و حق شناسي كرديد بر نعمات خودم بر شما مي افزايم و اگر دچار طغيان و سركشي شديد نقمت جانشين نعمت مي كنم . اميدواري من اينست كه همه فرزندانم قدردان نعمت ها و تضلات الهي باشند تا روز به روز خداوند بر تفضلات خود و نعمات خود بيفزايد. اگر زندگي من و مادرت كه از صفر شروع شده (وبه طور يقين اگر تو به جاي مامانت بودي تاب نمي آوردي) روز به روز و سال به سال بهتر شده است .الحمد الله از آن جهت كه هميشه قدردان نعمت هاي الهي بوديم و جاهلانه عمل نكرديم هميشه تفكر و تعقل را جانشين احساسات و هيجانات كرده ايم. من دوستدارم كه تو هر آنچه در دل داري با من در ميان بگذاري و به وسيله نامه يا حضوري در هر زمينه و درباره ي مطلبي كه باشد فرقي نمي كند و اگر مايل باشي كه من با احدي در ميان نگذارم نمي گذارم كه تو خودت مي داني كه دروغ هزگز به زبان و قلم من جاري نميشود

مرتضي مطهري 5/7/56

خلاصه آثار استاد (پرورش استعدادها)

پرورش استعداد ها برگرفته از کتاب تعلیم و تربیت در اسلام

تربیت به طور کلی با صنعت یک فرق دارد که از همین فرق، انسان می تواند جهت تربیت را بشناسد صنعت عبارت است از «ساختن» به معنی این که شی یا اشیائی را تحت یک نوع پیراستنها و آراستنها قرار می دهند. ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن؛ یعنی استعدادهای درونی را که بالقوه در یک شی موجود است به فعلیت درآوردن و پروردن. و لهذا تربیت ...

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

نگاه استاد (6)

نگاه استاد به موفقیت

صبر و حوصله است که دوست قدیمی ظفر و موفقیت است ، در اثر صبر و حوصله است که نوبت ظفر می رسد . اگر صبر و استقامت و حوصله باشد ، بی استعدادترین افراد هم ولو در یک زمان طولانی به هدف خواهند رسید .

منبع : کتاب حکمت ها و اندرزها

 

نگاه استاد (5)

نگاه استاد به برهنگی بعنوان یک بیماری

احساس می شود گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب بوجود آمده است این مساله و سایر مسائل مربوط به زن وسیله ای شده در دست یک عده افراد نا پاک و مزدور صفت که از این پایگاه علیه دین جار و جنجال تبلیغاتی راه بیاندازند . بدون شک بیماری برهنگی بیماری عصر ماست . دیر یا زود این پدیده به عنوان یک بیماری شناخته خواهد شد .

منبع: کتاب مساله حجاب

خلاصه آثار استاد (زندگی جاوید یا حیات اخروی)

خلاصه کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی

معاد از اركان جهان بينی اسلامی

يكی از اصول جهان بينی اسلامی كه از اركان ايمانی و اعتقادی دين اسلام‏ است ، اصل ايمان به زندگی جاويد و حيات اخروی است . ايمان به عالم‏ آخرت شرط مسلمانی است ، يعنی اگر كسی اين ايمان را از دست بدهد و انكار كند از زمره مسلمانان خارج است .

پيامبران الهی - بدون استثناء - پس از اصل توحيد ، مهمترين اصلی كه‏ مردم را به آن متذكر كرده‏اند و ايمان به آن را از مردم خواسته‏اند ، همين‏ اصل است كه در اصطلاح متكلمان اسلامی به نام " اصل معاد " معروف شده‏ است .

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

نامه ی استاد به امام خمینی(ره)

        

بزرگنمایی تصویر

استاد از دیدگاه بزرگان

امام خمینی (ره) در خصوص استاد مطهری می فرمایند:

خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثناء، همه ی آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثناء آثارش خوب است». ایشان بی استثناء آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالیقدر .

خداوند به حق رسول اکرم، او را با رسول اکرم محشور بفرماید .

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) نیز در خصوص شهید مطهری می فرمایند:

مرحوم استاد شهید مطهری با صراحت ایدئولوژی اسلامی متکی به متون اسلامی و بدون هیچ گرایش به چپ و راست مطرح می نمود . مرحوم شهید مطهری از اول حساسیت عجیبی روی تفکر التقاطی داشت و آن وقت که همه با تفکرات التقاطی برخوردهای سطحی داشتند او با کمال سختگیری روی جا به جایی این تفکر می ایستاد و آن را مردود می شمرد که در این زمینه نمونه های بی شماری از ایشان به یاد دارم. در همان جلسه ای که گفتم قرار شده بود که شرکت کنندگان هر کدام که آمادگی دارند متنی را به عنوان زمینه جهان بینی اسلام تهیه کنند. چند نفر متنی تهیه کردند از جمله آن چند نفر یکی من بودم. در این متن ویژگیهای اندیشه اسلامی را ذکر کرده بودم : اندیشه اسلامی، ضد استعماری، ضد استبدادی و در آخر اضافه کرده بودم اندیشه اسلامی ضدالحادی است. یادم نمی رود که ایشان از این قسمت خیلی خوششان آمده بود و بارها به خود من گفتند که این نکته ضدالحادی نکته دقیق و بسیار ظریفی بود که شما مطرح کردید زیرا هر اندیشه ای هر فصلی از فصول جهان بینی که اندک گرایش به زمینه های تفکر الحادی داشته باشد جزء جهان بینی اسلامی نیست .

 

خلاصه آثار استاد (قیام و انقلاب مهدی(عج))

خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج)

اين كتاب كه مجموعا دو بخش غير مرتبط با يكديگر است ، بخش يكم آن‏ با همين عنوان ابتدا به صورت مقاله‏ای كوتاه و مختصر در يك نشريه دينی‏ در تهران منتشر شد و سپس مطالبی بر آن افزوده شد و به صورتی كه در چاپهای اول تا چهارم ملاحظه شده است در آمد . اما بخش دوم كه عنوان " شهيد " دارد ، تفصيل يافته يك سخنرانی در شب عاشورای سال 1393 هجری‏ قمری در تهران است اين چاپ نسبت به چاپهای قبل دو مزيت دارد : يكی اينكه اصلاحات‏ مختصری در برخی عبارات ، خصوصا در بخش دوم به عمل آمد ، ديگر آنكه بطور متفرق در حدود ده صفحه به اصل مطالب در هر دو بخش افزوده گشت . آنچه در بخش يكم آمده است...

بقیه در ادامه مطلب 

 

ادامه نوشته

گشت و گذار در منزل استاد

                    

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در سال 1331 شهید مطهری از قم به تهران مهاجرت کرده است و پس از 15 سال اجاره نشینی در محله‌های جنوب تهران در کوچه دردار، خیابان ری، با کمک مالی همسرش اقدام به خرید خانه‌ای در نزدیکی حسینه ارشاد که نقش بسزایی در تاسیس و هدایت محافل داشتند کردند.

بسیاری از جلسات فکری و فعالیت انقلابی شهید مطهری در این خانه بوده است و بسیاری از دانشجویان و شخصیت‌ها در آن رفت و آمد داشتند. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در راستای وظایف و ماموریت‌های خود اقدام به خرید و بازسازی و تجهیزات این مکان کرد و همزمان با بیست‌و هشتمین سالگرد شهادت استاد به موزه تبدیل شد.به گفته علی مطهری بسیاری  از کتاب شهید مطهری در طبقه دوم نوشته شده است...

بقيه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

خلاصه آثار استاد (انسان در قرآن)

خلاصه كتاب انسان در قرآن

انسان در اسلام و از ديدگاه اسلام تنها يك حيوان راست قامه است كه راه مي رود و سخن مي گويد نيست اين موجود از نظر قرآن ژرفتر و مرموزتر است كه بتوان با چند كلمه تعريف كرد . از نظر قرآن انسان موجودي است كه توانايي تسخير جهان را دارد و مي تواند فرشتگان را به خدمت خود در آورد وهم مي تواند به اسفل السالفين سقوط كند. سرنوشت نهايي انسان بسته به خود اوست . 

بقيه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

خلاصه آثار استاد (انسان و سرنوشت)

خلاصه كتاب انسان و سرنوشت

سرنوشت! قضاوقدر!

کلمه ای رعب آورتر و هراس انگیزتر از این دو کلمه، پرده ی گوش بشر را به حرکت نیاورده است هیچ چیز به اندازه اینکه انسان آزادی خود را از دست رفته و خویشتن رامقهور و محکوم ِ نیرومندتر از خود مشاهده کند و تسلط مطلق و بی چون وچرای او را بر خود احساس کند روح او را فشرده و افسرده نمی سازد می‌گویند بالاترین نعمتها آزادی است و تلخ ترین دردها و ناکامیها احساس مقهوریت است...

بقيه در ادامه مطلب

 

ادامه نوشته

خلاصه آثار استاد (بيست گفتار)

خلاصه كتاب بيست گفتار

کتاب بیست گفتار مجموعه ای است مشتمل بر بیست سخنرانی متفکر شهید استاد شهید مرتضی مطهری که بین سال های 1338 تا 1341 شمسی ایراد شده و در زمان حیات استاد به چاپ رسیده است:

 1-عدالت از نظر حضرت علی (ع)

عدل از اصول دین است و همراه با  امامت؛ اختصاصا در شیعه از اصول دین شمرده می شود ...

بقيه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

خلاصه آثار استاد (نظام حقوق زن در اسلام)

خلاصه كتاب نظام حقوق زن در اسلام

کتاب « نظام حقوق زن در اسلام» کتابی است مشتمل بر سلسله مقالاتی از این استاد عزیز در باب خواستگاری، زن، استقلال اجتماعی، اسلام و تجدد زندگی، مقام زن در قرآن ، حیثیت و حقوق انسانی، مبانی حقوق خانوادگی، تفاوت های زن و مرد، مهر و نفقه، ارث، طلاق و …

ایشان در مقدمه این كتاب چنین نوشته اند:

بقيه در ادامه مطلب

ادامه نوشته